LYDLAG
Interaktiv lydinstallation af
jbrandtp
i trappeopgangen og foyeren på Den Anden Opera (nu PLEX)
Kronprinsensgade 7 - København
15-22. maj 2004
Introduktion
Installationen er bygget op omkring et computerstyret
multispeaker-setup med 8 højttalere. De 8 højttalere er placeret op
igennem trappeopgangen. Hver højttaler føjer et nyt lag til det samlede
lydbillede i rummet. Alt efter hvor man lytter fra, vil forskellige lag
være nære eller fjerne, nogle måske slet ikke hørbare. De
computer-behandlede lyde bliver påvirket af den lyd publikum laver ved
at bevæge sig på trappen. Når der er stille på trappen bliver lydene
rolige, mens mange fødder og stemmer på trappen giver et mere uroligt
lydbillede.
LYDLAG opererer på 3 niveauer:
1. Rummets Definition.
Lyden i højttalerne fylder rummet med lyd, og skaber i publikums
bevidsthed en beskrivelse af rummets karakteristik. Menneskets evne til
at behandle lydindtryk er forbløffende. Samtidig er det en lydanalyse,
der foregår helt ubevidst. Lydindtrykkene i et rum giver mennesket
oplysninger om rummets størrelse og materiale mm. Lydens bevægelse om
hjørner kan forstærke lytterens opfattelse af rummet. Det er ikke
muligt at overskue en trappeopgang visuelt, da rummet er bøjet og
vredet, men lyden kan give en fornemmelse af distance.
2. Lyds farvning af rum
Den lyd som udsendes fra højttalerne, lyder forskelligt alt efter hvor
i rummet man lytter fra. En lyd der frembringes af en højttaler et par
etager væk lyder anderledes end den, der er placeret tæt ved lytteren.
Den ville også lyde anderledes hvis installationen var opstillet i en
anden trappeopgang. Den måde installationen lyder på bliver altså
farvet af lokaliteten, og lytterens placering/bevægelse i rummet. Hvor
man i almindelige lytte-situationer prøver at undgå denne rumlige
farvning af lyden, for at komme så tæt på udgangspunktet, gør LYDLAG
det modsatte. Ved at arbejde bevidst med lydfarvningen kan man opnå en
meget bedre integration mellem lydinstallationen og rummet den befinder
sig i.
3. Publikums integration i rummet og installationen
Endelig kan man som publikum ikke undgå at bidrage til det samlede
lydbillede. Skridt, tale og hosten bliver således en del af lydene på
trappen. Publikums lyde opfanges af nogle mikrofoner og sendes til
computeren. Her bruges den til at påvirke lydene i højttalerne og til
at optage lydene, så de bliver blandet og behandlede med de andre lyde
og sendt ud igennem højttalerne.
Jbrandtp har i en årrække arbejdet med lyd i
trappeopgange. Disse oftest oversete gennemgangs-rum er spændende til
lydmæssige eksperimenter. Jbrandtp vil med disse
installationer give disse rum fornyet interesse, og få folks ører åbnet
for lydoplevelser i uvante sammenhænge og lokaliteter.