LYDBEBYGGELSE
EN LYDUDSMYKNING AF
jbrandtp
Formålet
med projektet er at tilbyde forskellige institutioner en
lydudsmyknings-installation, der tilføjer institutionernes arkitektur
en rumlig dimension.
Projektet er skabt dels ud fra et ønske om at
synliggøre (her vel lydliggøre) lydkunst som kunstart, dels for at
etablere begrebet lyd-udsmykning og vise dens mulighed for at indgå i
en arkitektonisk og funktionel sammenhæng.
Lyd-Bebyggelse er et lydværk for 8 cd-afspillerere afspillet gennem 8
højttalere, der pga cd-ernes forskellige længde aldrig gentager sig
selv.
Ved at anbringe de 8 højtalere ned gennem gang- eller trappe-arealer
skabes en rummelig sammenhæng i arkitekturen der ikke er mulig ved
hjælp af visuel udsmykning. Lyds evne til at kunne “løbe om hjørner”
kan samle et rum, der ikke kan overskues visuelt. Kompositionen
tilføjes ligeledes en rummelig dimension fra opsætningen i rummet.
Projektet udnytter vores hørelses dimensions-dannelse, dvs at øret
automatisk analyserer lydkildens position, hastighed osv.
Lydmaterialet i installationen tager udgangspunkt i bygningers
grundmateriale: sten. Det drejer sig om sten der bliver anslået,
skurrende og rullende stenlyde. En del af disse lyde er elektronisk
bearbejdede så de bevarer stenkarakteristikken, men bliver til
abstrakte lyde. Nogle af disse abstrakte lyde virker næsten som om de
taler, idet de er blevet muteret med rigtig mennesketale. Lydene er på
cd’erne indelt i blokke. Man vil således opleve markante skift i
lydbillederne, men pga. af cd’ernes forskellige længde, vil hvert skift
være nyt og anderledes. Værket vil først begynde at gentage sig selv
efter flere måneders løb.
Projektets kunsteriske udfordring ligger i at komponere et værk der
både skal kunne fungere som selvstændigt kunstværk, dels kunne indgå i
forskellige arkitektoniske sammenhæng hvor rum og lydværk gensidigt
påvirker hinanden og medfører en værdiforøgelse til begge. Desuden er
det en vigtig forudsætning at lydværket indgår i institutionernes
øvrige aktivitet og dagligdag, altså den udsmyknings-mæssige side af
projektet. Man skal altså kunne færdes på det udsmykkede areal, i andre
ærinder end at opleve værket.
Større institutioner har altid gang-, trappe-, eller andre arealer der
er dårligt udnyttede og ofte ligger upåagtede hen, næsten umulige at
udsmykke visuelt, og som derfor bliver kedelige gennemgangs-arealer.
Det er i disse arealer, at Lyd-Bebyggelse kan give brugerne/publikum en
ny oplevelse af rummet og understrege arealets rumlige karakter på en
måde, visuel udsmykning slet ikke er i stand til.
TEKNIK
Teknikken består af 8 cd-spillere og to 4kanals-forstærkere, der
anbringes samlet i et aflukket rum eller skab. De 8 højttalere er små
og anbringes neutralt på strategiske steder på arealet. Opsætningen
udføres af kunstneren, evt. med hjælp fra institutionens personale.
Installationen kører automatisk, og ved at lade den køre hele tiden
udnyttes cd’ernes forskellige længder maksimalt. Betjeningen af
installationen er imidlertid meget simpel, da den jo kun består af
ganske almindelige cdafspillere og forstærkere samlet centralt. Derfor
vil personalet nemt kunne f.eks slukke for installationen om natten.
Instruktions-vejledning medfølger naturligvis.
KOMPOSITION
De 8 cd’er er delt op i lydblokke á 3 min. Hver cd har et forskelligt antal blokke:
cd 1: 24 blokke = 72 min.
cd 2: 23 blokke = 69 min.
cd 3: 22 blokke = 66 min.
cd 4: 21 blokke = 63 min.
cd 5: 20 blokke = 60 min.
cd 6: 19 blokke = 57 min.
cd 7: 18 blokke = 54 min.
cd 8: 17 blokke = 51 min.
Lydmaterialet består udelukkende af sten-lyde. Disse stenlyde er opdelt
i følgende kategorier: urytmiske slag, rytmiske slag, urytmiske forløb,
og droner. Hver blok på cd’en består af lyde i en af disse kategorier.
Mange af blokkene består af pauser. Se nedenstående figur:
Pauserne bidrager til installationens rumlige egenskaber. Hvis man
lytter fra et virkårligt sted i installationen, vil lydene nogle gange
være tæt på, nogle gange vil man kunne høre fjernerebeliggende lyde.
Ovenover ses er blok-opbygningen for hver cd
kortlagt over en 12-timers periode. Her kan man se hvordan hver blok
skifter til noget nyt, samtidig med at skiftene fra rytmisk til
urytmisk bevares, som følge af en omhyggelig grundopbygning af de 8
cd’er. Det ses også at der i denne periode er tidspunkter, hvor alle
cd’erne er i en pauseblok. Hele installationen vil således være tavs i
en 3 minutters periode.
I perioden 01.02. - 07.04 2003 kan installationen opleves i Vesterbro Kulturhus i Lyrskovsgade i København.
I perioden 05.05 - 05.06 2003 kan installationen opleves i Islands Brygges Kulturhus i København.